De-a lungul experienţei mele în consultanţă de business şi finanţări am întâlnit foarte multe persoane interesate de acest subiect: tineri antreprenori, proprietari de business, manageri, chiar şi ONG-uri. Practic, finanţarea afacerii este o temă mereu de actualitate. După percepţia mea sunt câteva elemente importante pe care să le avem în vedere în momentul în care analizăm soluţiile de finanţare potrivite pentru afacerea noastră:
1. Maturitatea afacerii
Un prim criteriu definitoriu în alegerea soluţiei de finanţare îl reprezintă maturitatea afacerii, respectiv stadiul în care se află afacerea pe care dorim să o finanţăm: start-up sau afacere aflată într-un anumit stadiu de maturitate (creştere, dezvoltare, exit).
În faza de start-up, soluţiile de finanţare pot fi de tipul:
Pentru companiile care au depăşit faza de start-up şi se află în faza de creştere sau de dezvoltare, cele mai potrivite modalităţi de a obţine capital pentru afacere sunt: Fondurile Europene (Ex. Programele POR, POC, PNDR), Creditele de investiţii acordate de băncile comerciale, Fondurile cu capital de risc, Programe de finanţare (Jeremie), respectiv alte soluţii de finanțare de tipul leasing sau factoring.
O tendinţă mai nouă pentru finanţarea companiilor care au parcurs o anumită etapă de dezvoltare este listarea pe platforma AERO, în cadrul Bursei de Valori Bucureşti. Este o metodă interesantă de finanţare întrucât pe lângă atragerea de capital, aceasta îmbunătăţeşte inclusiv transparenţa şi notorietatea companiei respective (Detalii: http://aero.bvb.ro ).
2. Definirea obiectivelor de investiţii şi a calendarului de timp aferent implementării acestor obiective
Din experienţa mea de peste 10 ani în consultanţă de finanţări aş spune că una dintre principalele probleme în identificarea, atragerea şi implementarea unor soluţii de finanţare o reprezintă lipsa de claritate în formularea unor obiective investiţionale realiste şi adecvate stadiului în care se află businessul respectiv. Cred că aici greşesc mulţi dintre antreprenorii care doresc să dezvolte proiecte de investiţii.
În perioada în care mă ocupam de consultanţă pentru atragerea de finanţări s-a întâmplat de mai multe ori să fiu contactat de persoane care doreau “să obţină fonduri gratis…”, cu referire la finanţări nerambursabile. Pe lângă faptul ca această sintagmă de “bani gratis” este total greşită din punctul meu de vedere, în cele mai multe cazuri erau persoane care nu aveau clar stabilite obiective investiţionale. Banii nu sunt niciodată gratis, nici măcar atunci când ne referim la finanţări nerambursabile în proporţie de 100%, întrucât acestea impun de regulă o serie de asumări şi condiţionări pe termen lung care implicit generează costuri, ca să nu mai vorbim de eventuale alte surse de cost pentru beneficiar: diferenţe de curs valutar, comisioane bancare, taxe, eventuale penalizări şi alte riscuri pe parcursul implementării finanţării care se pot materializa şi generează astfel costuri indirecte pentru beneficiar.
Cu atât mai mult este important să definim obiective cât mai clare, simple, realizabile şi mai ales adecvate nivelului de maturitate al afacerii, respectiv adecvate capacităţii organizaționale de implementare a investiţiei vizate şi capacităţii financiare a companiei în cauză.
Exemple de obiective definite simplu pot fi: “intrarea pe piaţă cu un nou produs”, “dezvoltarea capacităţii de producţie”, “eficientizarea activităţii prin retehnologizare…”, “diversificarea serviciilor / produselor” şi lista poate continua.
Legat de calendarul de timp în care se doreşte implementarea unei investiţii, am întâlnit situaţii foarte variate, de la 3 luni până la 4-5 ani. Este evident că soluţia de finanţare targetată va depinde mult de acest obiectiv de timp urmărit de iniţiatorul proiectului, respectiv perioada de timp în care antreprenorul doreşte sa îşi vadă proiectul implementat şi investiţia operaţională („la cheie”).
Spre exemplu, pentru antreprenori care doresc să-şi vadă investiţia implementă într-un interval scurt de timp, de până la 12 luni, personal nu am recomandat soluţii de finanţare din programe europene pentru simplul motiv că statisticile şi experienţele anterioare ne arată că astfel de programe nu se pot implementa într-un interval scurt de timp (din experienţa mea aş spune că proiectele de investiţii finanţate din programele europene trebuie să aibă alocate calendare de 2-4 ani, în funcţie de complexitatea proiectului şi specificul liniei de finanţare).
3. Bugetul de investiţii şi costurile aferente implementării investiţiei
O etapă importantă pe care eu am insistat mereu în activitatea de consultanţă este fundamentarea bugetului de investiţii. Este important să construim un buget de investiţii cât mai realist şi riguros, astfel încât să cunoaştem necesarul de finanţare şi implicit să ne orientam spre soluţiile de finanţare cele mai potrivite.
Am consiliat de-a lungul timpului antreprenori cu proiecte de investiţii de 20.000 EUR (finanţate prin programe de tip AIPPIMM) dar şi companii locale şi regionale importante, cu proiecte de investiţii cu bugete de 3-5 milioane EUR (finanţate prin programe structurale de tip POSCCE şi/sau diverse scheme de creditare).
În multe situaţii am recomandat un mix de soluţii de finanţare sau etapizarea investiţiei sau (după caz) defalcarea investiţiei în mai multe module atunci când era posibil din punct de vedere tehnic, tehnologic şi administrativ.
Un alt factor important de luat în considerare în analiza legată de soluţiile de finanţare este cea legată de costurile asociate (dobânzi, comisioane, taxe, garanţii, etc.).
În ultimii ani dobânzile la credite au scăzut foarte mult şi implicit astfel de soluţii devin din ce în ce mai atractive. Mai există o serie de bariere în calea antreprenorilor pentru obţinerea finanţărilor de la bănci: birocraţia şi garanţiile necesare pentru un credit, însă personal consider că s-au realizat progrese notabile în aceste direcţii în ultima perioadă.
Cei interesaţi de tema prezentată sau cei care au în plan demararea unor proiecte de investiţii mă pot contacta via email: contact@florinmpop.ro.