În ultimele săptămăni am avut numeroase telefoane și sesiuni online de mentoring în care am fost întrebat de către antreprenorii cu care colaborez “Florin, ce îmi recomanzi să fac în această perioadă de criză? Ce acțiuni să întreprind și în ce direcții pentru a continua business-ul și a trece cu bine peste perioada aceasta?” Mulți dintre acestia nu au trecut prin experiențe similare pentru că fac antreprenoriat doar de puțini ani și nu s-au mai întlânit cu un context global atât de dificil și provocator.
Înainte de a dezbate tema și posibilitățile de acțiune ale antreprenorilor locali în contextul actual, iată căteva considerații personale legate de momentul pe care îl parcurgem:
În cele ce urmează transmit cateva sfaturi și opțiuni de analizat de către antreprenori, manageri de IMM și startup-uri pentru a face față provocarilor generate de impactul negativ al COVID19:
I.Analizează obiectiv situația curentă și impactul potențial al crizei COVID-19 asupra afacerii tale pe termen mediu.
În primele săptămăni de la declanșarea crizei s-a consumat o primă etapă de panică și acțiuni impulsive generate de frica de a pierde bani, afaceri, active. Acum ne aflăm intr-o etapă de reașezare, de analiză și implementare a unor măsuri de adaptare la context. Încearcă să răspunzi la intrebări de genul:
Dacă compania ta are un Board, propune o ședință cu agenda de mai sus cât mai curând posibil. În cazul în care nu ai un Board, atunci apelează la Advisors relevanți pentru specificul afacerii tale.
II. Setează obiective pe termen scurt și implementează un plan de măsuri pentru a securiza capitalurile și activele afacerii tale.
Ai muncit mult pentru a dezvolta un produs, un brand, o echipă. Ani de muncă, investiții, eforturi financiare, materiale și umane. Ai trecut peste perioade dificile și în trecut, vei trece și peste această criză! Asigură-te că vei reuși să păstrezi tot ce ai clădit până în prezent. Partenerii și echipa ta sunt dintre cele mai importante “asset-uri” și recomand să faci tot ce ține de tine că să le păstrezi.
Redefinește imediat strategia pe termen scurt și mediu!
După analiza din prima etapă (pct.I de mai sus), recomand să stabilești 5 Obiective prioritare pe termen scurt însoțite de un plan de măsuri și acțiuni imediate. Cel mai important lucru este supraviețuirea companiei tale, chiar și cu compromisuri.
Posibile măsuri pe care recomand să le analizezi pentru a asigura supraviețuirea afacerii și securizarea capitalurilor:
III. Protejează-ti echipa!
Cum spuneam mai sus, din punctul meu de vedere principalul obiectiv în perioada de criză este supraviețuirea afacerii si păstrarea echipei. Așadar poți lua în considerare următoarele măsuri:
IV. Identifică oportunități noi generate de noul context. Încearcă parteneriate cu afaceri din domeniile mai puțin afectate.
În primul rând, orice criză generează un context provocator pentru toți antreprenorii, însă în același timp va aduce si oportunități. Fiecare antreprenor va vedea diferite oportunități noi în noul context generat de criza și în evoluția viitoare a economiei.
În al 2-lea rând, o criza afectează în mod diferit (ca intensitate și impact) domeniile de activitate și regiunile globului, chiar dacă toate acestea sunt interconectate datorită globalizării. In consecință vor exista și sectoare mai puțin afectate sau care vor avea o conjunctură favorabilă; exemple cu referire la contextul COVID 19:
În acest context este important ca fiecare antreprenor să anticipeze domeniile care vor crește pe termen scurt și mediu în urma schimbărilor generate de criză. Ideal ar fi sa gasești servicii sau produse cu care sa poți pivota sau conecta la astfel de industrii, cel puțin pe termen scurt și mediu. În situatia în care experiența și expertiza echipei nu fac posibil acest lucru te poți gandi la parteneriate cu companii din acest domeniu cărora să le propui diverse soluții (ousourcing, subcontractări, add-ons, re-selling, etc). Luați recomandarile cu titlu exemplificativ, în ultima instanță fiecare antreprenor își cunoaște atuurile, ezpertiza, know-how-ul, echipa si mixul de valoare pe care îl poate pune la bătaie într-un astfel de parteneriat strategic pe perioada crizei.
De asemenea, recomand sa analizezi și instrumentele oferite de Comisia Europeană și de o serie de companii importante (Facebook, Google) pentru a susține IMM-urile și anumite domenii de activitate. Subvențiile publice și finanțarea de la organizații naționale și supranaționale pot reprezenta o oportunitate de analizat. Este foarte probabil ca finanțările guvernamentale pentru afaceri inovatoare să crească în lunile următoare (inclusiv R&D).
V. Intărește-ți prezența online și PR-ul afacerii tale
Investește timp și energie în comunicare în perioada de criză. Contrabalansati o eventuală reducere a volumului de business cu o comunicare mai intensa si o îmbunătățire a PR-ului și a prezenței online. Marketingul digital este mai puțin costisitor și mai eficient decât alte canale de marketing tradiționale, cum ar fi reclamele TV. Cu ajutorul unui specialist în marketing și PR poți identifica punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările afacerii tale în contextul crizei și vei putea ajusta oferta și comunicarea.
Una dintre provocările afacerilor în perioada de criză o reprezintă vânzările. Conform studiilor științifice, aproximativ 70% dintre companii raportează că este mai ieftin să rețină clienți decât să găsească clienți noi. Câteva recomandări pentru un marketing adecvat în perioade de criză:
VI. Pozitivism și încredere. Trecem și peste asta!
Momentele de criză aduc multe provocări și difcultăți antreprenorilor. Astfel de perioade solicită un leadership puternic, dar și empatic. Este un test important pentru antreprenori și fondatori de business de a valida calitățile și capacitățile lor de a supraviețui cu afacerilor lor și de a păstra echipele. Cei care vor supraviețui din punct de vedere economic vor ieși mai puternici și mai înțelepți din aceasta criză. Așa cum spuneam la început, mulți antreprenori nu au experiența unor crize similare, situație în care pot apela la sfaturile unor parteneri, mentori, investitori care să împărtășească din experiența crizelor din trecut (Asian Crisis of 1997, Financial Crisis 2008)
Strategia pe termen scurt este necesară pentru a vă adapta la noile realități, însă organizațiile trebuie să gândească pe termen mai lung, folosind lecțiile rapide învățate în timpul pandemiei pentru a construi relații durabile cu clienții. Veți parcurge experiențe care vor genera soluții strategice pe care le vom putea dezvolta în lunile următoare.
Organizațiile vor depune eforturi mari de transformare digitală. Vom înlocui o mulțime de procese vechi, vom dezvolta noi abilități de colaborare și vom învăța lecții importante despre menținerea angajaților noștri angajați într-un cadru de la distanță. Acestea vor fi idei cheie pentru a ne readuce la birourile noastre fizice atunci când trece criza.
Dar dincolo de lectiile de business, este foarte important să ne reflectăm la noi, de ce am ajuns aici, la lucrurile care au evoluat într-o direcție greșită în ultimii ani, legat de valori, principii, parteneriate, încrederea și transparența dintre parteneri, relațiile dintre oameni în general. Modul în care ne-am raportat la muncă, căștig, implicarea în comunitate, mediul înconjurător, etc. Este momentul unei schimbări importante pentru fiecare dintre noi. Cu siguranță asta va aduce lucruri bune pe termen lung pentru fiecare dintre noi și pentru omenire în general.
Sănătate și încredere tuturor!
Daca ești interesat de acest subiect și ai intrebări și sugestii îmi poți scrie aici: contact@florinmpop.ro