Cum să atragi parteneri potriviți pentru proiectul tău de business? 10 Recomandări de la mentorul tău.

În ultimul articol am prezentat recomandări din experiența mea despre modul în care să îți setezi obiectivele pentru a avea un start bun în business. Am convingerea, că acei dintre voi care ați parcurs articolul anterior v-ați format o idee despre ceea ce înseamnă demararea unui startup si mai ales mindset-ul antreprenorial, respectiv nevoia ca WHYurile și implicit obiectivele voastre să fie transpuse într-un plan de acțiune clar și predictibil. Este important să avem clare aceste obiective personale și antreprenoriale, dar la fel de importante sunt resursele pe care le atragem în atingerea acestora, cu precădere resursele umane, respectiv parteneriatele de business.

Experiența ultimilor 5 ani de implicare ca Investitor și Advisor în startupuri locale (Blugento, Telios, Ugears Romania, Deveo Media, BNB Catalyst) dar și ca Mentor în proiecte importante de sprijin pentru antreprenori și startups (Transilvania Startup,  Noi Antreprenori, Startup AIR, Transylvania Business Angels, Innovation Labs, Startup Weekend Women) mi-a (re)confirmat și validat la modul cât se poate de practic și real  importanța partenerilor potriviți și a parteneriatelor în dezvoltarea unor proiecte de business. Motto-ul meu “Investiția în oameni și în relații durabile este de departe cea mai importantă investiție pe care avem posibilitatea să o facem în viaţă” nu este doar un mesaj “catchy” de PR, ci este ceva profund cu care rezonez pe deplin la acest moment al evoluției mele profesionale. Mesajul acesta este legat organic de lucruri care au existat mereu în ADNul meu dar pe care le-am înteles în timp, odată cu multe experiențe umane și profesionale. Este un mesaj pe care îl transmit cu fiecare ocazie antreprenorilor si colaboratorilor mei aflați la început de drum. Poate unii mă vor considera “old fashion” într-o lume în care Inteligența Artificială are adopție rapidă, dar în viziunea mea nici tehnologia, nici produsele inovative și nici banii nu vor putea înlocui relațiile umane, prieteniile si implicit parteneriatele de business. 

Există în mediul de business ideea că un business de succes este acela care funcționează perfect și fără prezența antreprenorului sau a fondatorilor afacerii respective. V-ati întrebat de unde vine această percepție? Cu siguranță pentru că acel business a dezvoltat produse sau servicii performante, respectiv un brand cu adopție puternică și pentru că a reușit să formalizeze proceduri și procese operationale optime. Dar toate acestea nu ar fi posibile și suficiente dacă parteneriatele dintre stakeholders si echipa managerială din acel business nu ar funcționa într-un mix profesional si uman optim. Din punctul meu de vedere, armonizarea acestor “relații” și “parteneriate” în folosul organizației și al businessului reprezintă apanajul antreprenorilor de succes. 

Unul dintre oamenii pe care-i admir și care m-au influențat în evolutia mea, Warren Buffett, spune că nu doar performantele financiare sunt o măsură a succesului. Elocvent în acest sens este unul dintre mott-urile sale: “I measure success by how many people love me”, paradoxal sau nu, asta o spune unul dintre oamenii cu cele mai mari performațe financiare din istoria omenirii. 

Experienta mea de lucru cu antreprenori și startup-uri, îmi spune că un startup nu poate fi susținut și dezvoltat de catre o singură persoană, astfel incât, ai nevoie de parteneri de business și de o echipă care sa facă proiectul tău realizabil, sustenabil si puternic. “You don’t have to do everything yourself—a partner can be a good asset to your business.” 

La prima vedere, pare ușor să iți cauți un partener alături de care să duci până la capăt un proiect de business, doar că lucrurile nu stau întotdeauna atât de frumos, și în unele cazuri partenerii pot ajunge în situații complicate și delicate care vor afecta finalmente negativ și business-ul lor.

Dacă în momentul de față ești în cautarea partenerului ideal pentru proiectul tău de business, mai jos sunt 10 Recomandari ca să marești șansele de reușită ale proiectului tău:

1. Asigură-te că ai WHY-uri comune cu partenerii tăi, prin care să puteți seta și implementa obiective comune de business.

Găsește oameni care au o minte deschisă la noi oportunități și care are au deja identificate conștient WHY-urile respectiv obiectivele personale și mai ales disponibilitatea să le împartă și realizeze alături de tine. Este un proces complex și de durată. Cum spun eu, înseamnă “multe cafele de cunoaștere” 😊. Dar vă confirm din experiența proprie că merită acest efort și consum de timp pentru că vă ajută să începeți cu dreptul, alături de persoane cu WHY-uri comune. Noi suntem puși în mișcare de WHY-urile noastre, nu cred că există parteneriat mai puternic decât cel pornit de la WHY-uri comune.

2. Găsește parteneri care să îți împărtășească valorile, spiritul antreprenorial și viziunea.

Dintre toate lucrurile de căutat la un partener, acestea sunt printre cele mai importante. Va trebui să poți comunica în mod eficient cu partenerul tău pentru a lua decizii, ați stabili obiectivele și a conduce afacerea. Dacă te asociezi cu cineva care este reticent, combativ sau nu poate lua în considerare punctul tău de vedere, va fi mai greu să ai succes. Îți dorești un partener care să se implice în proiectul tău cu același nivel de entuziasm și angajament pe care îl ai tu, dar care împărtășește și aceeași filozofie de „parenting” de afaceri. Aceste valori comune le poți valida prin discuțiile pe care le ai cu posibilul tău partener. Prin small talk & coffee și intrebări poți observa cum găndește persoana de lângă tine și dacă ați face echipă bună în proiectul tău.  Intrebările de genul: “Cum definești succesul?” sau “Unde te vezi peste 5 ani?” sunt instrumente adecvate pentru a verifica dacă valorile și viziunea voastră se intersectează sau nu.

3. Caută parteneri “prieteni”.

Intrați în afaceri cu un prieten (chiar dacă unii experți vă vor sfătui să nu faceți asta). Parteneriatul cu prietenii este una dintre cele mai comune metode de a găsi parteneri de afaceri. Logica mea este legată de faptul că veți putea mai ușor să validați cu un prieten cele 2 puncte de mai sus (1. Why-uri, și 2. Valori si viziune) având în vedere istoricul și experiențele comune. Procesul poate fi și invers, adică să devii mai întâi partener cu o persoană și apoi prieten, chiar dacă înaintea parteneriatului nu exista un istoric comun îndelungat. 

Dacă persoana targetată este un bun prieten, asigură-te că obiectivele, valorile, vizunea și responsabilitățile sale sunt aliniate cu ale tale. Nu îți asuma parteneriatul de business doar pentru că vă înțelegi ca prieteni. Analizează o privire la viața lui personală și cât de stabilă este. Problemele personale sunt dificile și pot complica cu ușurință viața profesională. Dacă există vreo îndoială legată de aceste aspecte analizate, nu demarați parteneriatul de business! Păstrați prietenia.

4. Încredere, transparentă și respect reciproc. Alege un partener care practică o bună etică personală și de afaceri. 

Demarează parteneriate doar cu persoane în care poți avea încredere. Căută pe cineva care apreciază onestitatea și practică o etică personală și de afaceri bună. Un partener de afaceri prost ales poate ajunge să fure de la companie, luându-ți ideile sau clienții, să înceapă propria afacere sau să încalce legi care ar putea să-ți bage afacerea în probleme legale. Niciodată nu ar trebui să te asociezi cu cineva pe care nu îl respecți și apreciezi. Scopul principal al formării unui parteneriat este acela de a obține succesul în echipă. Este posibil să nu apreciezi opinia și eforturile cuiva pe care nu il respecți cel puțin la nivel profesional. De asemenea, caută să te asociezi cu cineva care îți va arăta respectul ca partener, profesionist în afaceri și ca fondator al afacerii tale.

5. Testeazați partenerii prin diferite situații si instrumente care să valideze încrederea și potentialul de coabitare. Trail Run.

Este de preferat sa selectați o persoană cu care ai avut deja experiențe profesionale. Ar trebui să validezi dacă acea personă este un jucător de echipă și cum reacționează în situații dificile. În cazul în care nu ai avut deloc experiențe cu un potențial partener, efectuează o probă pentru o anumită perioadă de timp înainte de finalizarea parteneriatului. Recomand ca pentru prima etapă a parteneriatului sa setezi KPIs și milestones înainte de semnarea unui acord formal de parteneriat (ex. Shareholders Agreement).

Testeaza-ți potentialul partener înainte de semnarea unui acord de bussiness formal în diferite situații business și non-business pentru a valida aspectele care țin de valori, încredere, transparență, etică, coabitare, etc. O călătorie împreună cu mașina de câteva ore v-ar putea spune ce tip de persoană este și cum gestionează anumite situații ocazionate pe parcurs. Un alt exercitiu de testare poate sa fie un joc sportiv (football sau basketball) care te va ajuta să observi dacă și cum reușiți să lucrați în echipă și cum gestionați un posibil moment tensionat sau eșec (așa cum se întamplă foarte des în sporturile de echipă). Și din nou multe cafele 😊

6. Găsește un partener care poate aduce abilități și experiențe complementare pentru proiectul tău.

Un bun partener de afaceri ar trebui să aibă abilități care să te sprijine și să fie complementare profilului tău. Nu există un “maestru emerit” al tuturor afacerilor. Cu cât mai multe abilități aduceți împreună business-ului cu atât va fi mai ușor să începeți, să planificați, să creșteți și să vă conduceți afacerea. De exemplu, daca tu esti o persoană care se axează pe operational, îți recomand să gasesti persoana potrivită alături de care să lucrezi pe partea de marketing și vânzări. Nu puteți face amândoi același lucru (ex. Operațional) și clineții să vină de la sine. 

7. Atrage-ți parteneri cu profil de “Team Player”.

Succesul unui proiect de business este rezultatul muncii unei echipe. Asigură-te că partenerul tău are profil de team player. Așa cum am spus mai sus trebuie să gasești pe cineva care să îți fie compatibil în afacere, o persoană alături de care să comunici orice problemă întămpinați în business și totodată să îi gasiți și o soluție. 

8. Valorizează network-ul tău atât online cât și prin participarea la evenimente pentru identificarea partenerilor potriviți.

Dacă ești deja membrul unui grup online, acesta poate fi un loc potrivit în care să îți găsești partenerul de afaceri. Dacă nu ești prezent în nici un grup, ia în considerare înscrierea în unul; întrucăt există la acest moment grupuri dedicate pentru aproape fiecare domeniu de activitate. O asociație profesională este un loc bun pentru a începe căutarea, de asemena în ultimă instanță și o simplă căutare Google a rețelelor din industria ta, ceea ce va genera probabil mai multe opțiuni. Majoritatea orașelor importante au grupuri de Meetups pentru diferite domenii (IT, health, ecommerce, fintech, investments, etc).

9. Setează responsabilități predictibile și echilibrate pentru parteneri.

Partenerii trebuie să se pună de acord în prealabil care sunt responsabilitățile lor în companie și să le respecte. Dacă o persoană încearcă să preia și să facă totul sau sfârșește prin a face foarte puțin, atunci parteneriatul va începe să se dezechilibreze și vor apărea resentimente.

10. Semnează un acord formal cu termenii parteneriatului.

Oricât de multă încredere ai avea în asociatul tău, pentru a proteja afacerea de conflictele interne, recomand semnarea unui acord (de tipul “shareholders agreement”) prin care să vă împărțiți clar implicarea, contribuțiile, responsabilitățile și beneficiile în afacere. Indiferent cu cine alegi să te asociezi în afaceri, asigură-te că vei obține în scris toate acordurile de business. Neînțelegerile legate de bani și viziunea antreprenorială pot strica chiar și cele mai bune prietenii și relații personale. Stabiliți un mecanism pentru a determina valoarea companiei în cazul în care un partener decide să plece pentru a evita situații conflictuale. 

De ce sunt toate acestea atât de importante? Deoarece o afacere grozavă poate fi grav afectată de un parteneriat rău și nu își va atinge niciodată potențialul. Începerea unei afaceri și / sau a unui parteneriat este o experiență emoțională. Când îți îndeplinești obiectivele, pune-ți emoțiile deoparte și asigură-te că totul se aliniază și are potențialul de a rămâne aliniat.

Concluzie

Aceste recomandări sunt venite din experiența mea profesională de peste 20 ani dar și din experiența de viață. Pe de altă parte, nu cred in existența unui “model magic” de a dezvolta parteneriate. Recomandările de mai sus functionează pentru mine și recomand să le testezi și tu. Multe persoane mă întrebă “Florin cum este posibil sa cunoști atât de mulți oameni?, “Cum poți să ai atât de mulți prieteni și atât de multe parteneriate?” Natural, prin modul meu de a fi: deschis, pozitiv, transparent și empatic. Am invatat in timp sa privesc parteneriatele cu empatie, practic vorbind, mă pun și în locul celuilalt. Dacă mă simt confortabil in pielea lui atunci sigur avem un deal bun 😊. Poveștile importate de genul “într-un partenriat sau negociere întotdeauna unul pierde si celălalt câștigă” nu sunt pentru mine. Sunt recunoscător că am avut și am prieteni și parteneri care au contribuit de-a lungul timpului la ce sunt eu astăzi. Va recomand și vouă sa va prețuiți și apreciați prietenii și partenerii adevărați. În final, vă propun să priviți parteneriatele ca o investiție importantă, o investiție în oameni!

Folosiți mecanismele și instrumentele care vi se potrivesc cel mai bine în atragerea și validarea de parteneri. Vorba unui om drag pe care îl mentorez, este un “learning by doing” continuu. Modul nostru de a dezvolta parteneriate se îmbunătățește cu fiecare experiență, important însă să aibă la bază principii și valori sănătatoase cu care rezonăm și suntem confortabili.

Pentru cei care o sa ma intrebe “Îți arde de parteneriate în vremurile astea?” 😊 voi răspunde cu siguranță DA, cu atât mai mult cu cât actuala criză coronavirus va avea un impact major în comportamentul oamenilor și în business, si vom avea nevoie de multe resetări de mindset, inclusiv în modul cum privim relațiile interumane și parteneriatele de business. 

Dacă articolul ți s-a părut interesant și ți-a adus un plus de valoare înspre a găsi partenerul ideal pentru business-ul tău, poți da un share pe retelele de socializare sau prietenilor. Pentru cei interesați de dezvoltare antreprenoriala și startup-uri mă puteți urmări pe facebook și linkedin, unde sunt prezent zilnic și deschis la intrebările tale despre antreprenoriat și mentorat.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments